Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

”check”SNABB LEVERANS, FRI FRAKT VID KÖP ÖVER 159:-

”check”SHOPPA NU BETALA I DECEMBER MED KLARNA

Varukorgen är tom

HEM / BÖCKER / Psykologi & Pedagogik / Pedagogik / Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap

Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Kursboken Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av den som är allmänt intresserad av utbildningsvetenskapens teorier och metoder och ta del av dess mångfald. Boken täcker in centrala delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan och belyser frågor såsom:

Vad är kunskap och vetenskap samt vad innebär olika teorier och metoder i forskning om utbildning? Hur organiseras utbildningsvetenskaplig forskning? Hur förhåller sig teori till tillämpning inom utbildningsvetenskap? Hur bedrivs forskning med kvalitativa, kvantitativa och mixade metoder inom olika utbildningsvetenskapliga forskningsfält? Hur kan forskning användas som vetenskaplig grund i läraryrket?


Med goda exempel på utbildningsvetenskaplig forskning, utifrån olika perspektiv, ger boken vägledning i hur forskning kan läsas kritiskt och konstruktivt. Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap ger blivande och verksamma lärare möjlighet att ta del av den senaste forskningen och därigenom bidra till en skola på vetenskaplig grund.

Här hittar du bokens innehållsförteckning.

Thomas Nygren är docent och universitetslektor vid Uppsala universitet. Han har mångårig erfarenhet av undervisning på olika ungdomsskolor, Komvux och högskolor. I sin praktiknära forskning om undervisning vid Umeå, Stanford och Uppsala universitet har han använt olika perspektiv och kvalitativa, kvantitativa och mixade metoder.

Författare Thomas Nygren

Språk Svenska

Utgivningsdatum 2021-09-20

Format Inbunden

ISBN 9789127827394

Förlag Natur & Kultur Läromedel

Antal sidor 348

Vikt 803 gr

Bokserie Utbildningsvetenskaplig kärna

Illustrerad Nej

Skriv en recension

Böcker från samma författare



Böcker du har tittat på



Rekommenderade böcker



Bästsäljande böcker


Vi är Bestories

Bestories är en bokhandel på nätet med ett brett utbud inom böcker. Här hittar du allt från bestsellers, svindlande romaner, mäktiga biografier till prisbelönta böcker och läromedel. 

Alltid till bästa pris och snabba leveranser.

Populära kategorier

Boknyheter
Boktopplistor
Boktips

© Bestories AB  |  Om cookies  |  Sitemap